Förbättra din kundupplevelse

Enkla och grundläggande tips på hur du förbättrar kundupplevelsen i din verksamhet hittar du här:

1. Var tydlig med vad era medarbetare får och förväntas göra för att hjälpa kunderna och att lösa problem och kundklagomål. För att medarbetarna ska kunna agera utifrån vad de upplever att kunden behöver och vad kunden önskar så måste medarbetarna vara trygga i sin roll och vad de får göra för att hjälpa kunderna. Ledningen måste vara tydlig med att kunden är i centrum och befästa att det som är bra för kunden även är bra för förtaget och medarbetarna (även om man kortsiktigt får en kostnad).

2. Lär känna din kund. Lyssna på vad de har att berätta och förstå deras problem, deras missnöje, deras förslag och så vidare. Förståelse för kundens behov och önskemål är grunden till att leverera en riktigt bra kundupplevelse.

3. Gör det enkelt för kunden att vara kund till er. Att det är enkelt att vara kund är en av de viktigaste faktorerna för en bra kundupplevelse. Vare sig det gäller att genomföra köp, få support, göra en retur, bestrida en faktura, utnyttja ett kundkort eller säga upp ett abonnemang.

4. Tänk på vilka känslor ni vill att kunden ska ha i kontakten med er och hur ska ni aktivera dessa känslor i mötet med kunden när de möter ert varumärke, pratar med er personal, går in i era lokaler eller ringer er kundtjänst. Just kundens känslor glöms ofta bort även om det är en mycket viktig del av kundupplevelsen.

5. Personalens känslor och attityder smittar av sig på kunderna. Om ni vill ha engagerade, nöjda och glada kunder så underlättar det om personalen är engagerad, nöjd och glad. Tar ni väl hand om er personalen så är chansen betydligt större att personalen i sin tur tar väl hand om era kunder.

6. Behandla kunderna med samma respekt som du skulle behandla dina föräldrar eller din bästa kompis. Det är kunderna som gör att var och en i personalen har ett jobb. Det är inte närmaste chef eller företagets vd eller någon annan inom organisationen som betalar personalens löner.

7. DLX (det lilla extra). Om du har en möjlighet att göra något extra för en kund så gör då det. Lite extra service, en gåva eller något som är utöver det vanliga. Det är så ovanligt att man som kund får något utöver det vanliga att kunderna kommer komma ihåg det under lång tid framöver. Det kanske är det enda av mötet med er som kunden kommer komma ihåg just för att det sticker ut från alla andra.

Exempel: Rubriken utlovar sex tips men ni får ett extra på köpet (DLX). Svårare behöver det inte vara.” (VD-tidningen)